Filosofia Centrului Scolar pentru Educatie Incluziva Nr.1 consta in intelegerea elevului cu cerinte educationale speciale ca pe o persoana cu multiple fatete si nevoi. Individualitatea nu se exprima in conditii de izolare. Asupra copilului actioneaza variate forte: familia, partenerii de joaca, scoala si comunitatea. Actiunile sale sufera nu doar influente, dar afecteaza la randul lor alte persoane, incluzand parintii, fratii, colegii, prietenii si comunitatea in care traieste. Cand copilul are probleme acasa, tulburarile care apar se manifesta si la scoala, in clasa. Cand copilul are probleme la scoala sau cu colegii, manifestarile se exprima acasa si in comunitate. Punctul comun al acestei interactiuni este personalitatea copilului. Gradul de dificultate al relationarii poate deveni atat de sever, incat elevul nu poate sa se manifeste corespunzator in mediile sale: acasa, la scoala, pe strada etc.
De aceea, cea mai adecvata interventie este aceea care se adreseaza fiecareia dintre fortele amintite, influentand viata elevului, ajutandu-l sa inteleaga si sa schimbe impactul negativ asupra sa sau a celorlalti. Cand copilul are probleme, familia are de asemenea probleme. Uneori familia genereaza sau amplifica unele probleme, alteori sufera din cauza dificultatilor cu care se confrunta copilul. De aceea, familia este forta cea mai puternica care influenteaza viata elevului si trebuie sa fie o componenta centrala in orice program conceput sa ajute copilul. Familiile trebuie sa inteleaga si sa-si modifice modurile obisnuite de interactiune pentru a ajuta real copilul sa depaseasca dificultatile cu care se confrunta. Fara includerea familiei in programul de interventie asupra copilului, succesul este o iluzie. Familia si scoala trebuie sa coopereze ca niste parteneri egali in elaborarea si realizarea programelor care vizeaza elevul.
In acelasi timp cu dezvoltarea intelectuala, fizica si culturala, noi apreciem mult si dezvoltarea capacitatilor de integrare in comunitate, gradul de socializare al elevului. Rezulta o autonomie care va fi fundamentala pentru viitorul sau. Copilul trebuie sa se simta in largul lui in colectivul de elevi; el trebuie sa invete sensul responsabilitatii, sa aiba incredere in sine, sa fie tolerant, sa stie sa depaseasca situatiile de conflict.